Premierul Marcel Ciolacu anunţă ce primesc protestatarii după mai bine de o săptămână în stradă

0 179

Marcel Ciolacu a anunțat, înainte de ședința de Guvern, un prim pachet de măsuri pentru fermieri și transportatori. „Este clar din punctul meu de vedere că protestele au fost îndreptățite”, a spus premierul.

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat faptul că, în ședința de Guvern, vor fi adoptate mai multe măsuri pentru a-i ajuta pe fermierii şi transportatorii din România.

Ciolacu a anunțat compensații pentru fermierii afectați de secetă, de 100 de euro la hectar, amânarea ratelor pentru fermierii afectaţi de secetă, dar și posibilitatea de a echivala permisele de tip B și B1 pentru a putea conduce tractoare.

„Așa cum am promis, aprobăm astăzi un prim pachet de măsuri convenite împreună cu fermierii și transportatorii. Am discutat și cu micii fermieri și transportatori aflați în stradă, și cu marile asociații de profil. Este clar din punctul meu de vedere că protestele au fost îndreptățite! Iar deciziile pe care le adoptăm confirmă că mare parte din cerințele lor sunt absolut legitime. Am promis că vom rezolva aceste probleme, atât eu, cât și acest Guvern ne ținem de cuvânt”, a declarat prim-ministru.

Sprijin de 100 de euro la hectar pentru fermieri

Premierul anunță şi un o compensație de 100 de euro la hectar pentru cei afectați de secetă, condiția fiind să nu depășească 280.000 de euro pe fiecare întreprindere agricolă.

”Astfel, în privința fermierilor, avem mai multe proiecte. Acordăm un sprijin direct de 100 de euro la hectar cultivatorilor din sectorul vegetal, pentru a compensa pierderile suferite din cauza războiului din Ucraina, la culturile înființate în toamna lui 2022. Compensația pe fiecare întreprindere agricolă nu poate depăși 280.000 de euro. Estimăm peste 162.000 de beneficiari și un efort bugetar de aproape 250 de milioane de euro, sumă deja bugetată. Fermierii noștri merită din plin această compensație! În plus, mi s-a părut de bun simț și cererea de echivalare a permisului auto la categoriile B și B1 pentru a conduce tractoare, așa că o vom legifera azi.

Totodată, rezolvăm și problema utilajelor agricole, extinzând excepțiile de la înmatriculare și inspecție tehnică periodică la categoria vehiculelor lente. De asemenea, RAR va putea efectua ITP-ul la vehicole agricole sau forestiere cu laboratoare mobile chiar la sediul fermelor. Rezonabil este să nu-l pui pe fermier să-și ia utilajele din câmp sau pădure și să meargă la RAR, ci să fie exact invers.

Mai avem în primă lectură o măsură importantă: amânarea cu caracter temporar a ratelor la creditele producătorilor agricoli afectați de seceta din 2023.

Sprijin total măsura și știu că se lucrează susținut, atât cu Banca Națională, cât și cu întreg sistemul bancar și Consiliul Concurenței, pentru a găsi cele mai potrivite formule tehnice. Sunt convins că finalizăm repede și această schemă de ajutor pentru fermierii afectați!”, a mai spus premierul.

RCA în rate pentru transportatori

Marcel Ciolacu a anunțat şi lista măsurilor care vor fi luate de către Guvern, după protestul transportatorilor. Ciolacu a explicat că va fi scăzut prețul polițelor RCA, va fi regândit sistemul de toleranță la cântar și va fi aliniat sistemului european și va fi posibilă plata RCA în rate.

”Și în domeniul transportului, avem câteva ordonanțe și hotărâri de guvern agreate împreună cu reprezentanții transportatorilor. Astfel, modificăm modul de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierelor și stabilim limite, conform legislației europene, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor. Ce toleranțe sunt permise în Europa vor fi acceptate și la noi!

De asemenea, clarificăm și elemente importante convenite cu transportatorii privind efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor lente și atestarea profesională a personalului de specialitate din transportul rutier. Corelăm dispozițiile privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale cu normele internaționale. Concret, abrogăm limita de despăgubire în cazul contractului national după modelul unei convenții recunoscute la nivel internațional, CMR. Iar limita de despăgubire va fi stabilită prin voința părților exprimată în contractul de transport. Cred cu tărie că așa reintrăm într-o logică economică!”, a spus Marcel Ciolacu.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata