parlamentare sus
achitei top

Un nou baraj pe Siret, între județele Botoșani și Suceava

0 473

Un mai vechi studiu de fezabilitate a fost reactualizat în 2017, dar abia în 2020 se fac dezbateri publice cu privire la o evaluare realizată ulterior iar dacă proiectul va demara, cel mai probabil cu o finanțare europeană, atunci pe raza a două localități sucevene și a două localități botoșănene vor fi realizate, într-un interval de cinci ani, lucrări de continuare a amenajării începute înainte de 1989 pe o suprafață de peste 600 de hectare și noul lac de acumulare va „înghiți” circa o sută de hectare de pădure, inclusiv o parte dintr-o rezervație naturală. Potrivit ObiectivdeSuceava, Teritoriul unde se dorește amenajarea noului baraj și a lacului este în suprafață de aproape 631 hectare, pe raza comunelor sucevene Zamostea și (într-o pondere mai mică) Zvoriștea și a celor botoșănene Cândești și (într-o măsură mai mare) Vârfu Câmpului. Administrația Națională „Apele Române” prin Administrația Bazinală de Apă Siret are în vedere realizarea unui nou baraj pe râul Siret, între județele Suceava și Botoșani. Noul baraj – de fapt lucrarea este începută de peste trei decenii și apoi abandonată – este situat între barajul de la Rogojești și cel de la Bucecea. Teritoriul unde se dorește amenajarea respectivului baraj este în suprafață de aproape 631 hectare, situate pe raza comunelor sucevene Zamostea și (într-o pondere mai mică) Zvoriștea și a celor botoșănene Cândești și (într-o măsură mai mare) Vârfu Câmpului. Teoretic, lucrarea a fost rea­lizată, la nivelul anilor ‘90, la circa 70%, însă de atunci o serie de aspecte au intervenit și a fost necesară refacerea unui studiu de fezabilitate.Lucrările ar putea dura până în cinci ani – cel puțin așa rezultă dintr-un studiu de fezabilitate reactualizat și ale cărui date au fost prezentate succint într-o documentație ce va fi supusă dezbaterii publice. Lucrările de construcții-montaj au fost estimate la circa 166 milioane lei.

 

psd parl jos

Barajul pe malul drept al râului Siret (pe raza comunei sucevene Zamostea) va avea o înălțime de 16,1 m și o lungime de 7,1 km de-a lungul lizierei pădurii de la Lunca și, din câte se pare, va include o mică parte din aceasta. Menționăm că pe această suprafață (pe care sunt necesare exproprieri) s-a constituit Rezervația Pădurea Zamostea-Lunca și SIT NATURA 2000–ROSCI 0184 (Pădurea Zamostea-Lunca). În conformitate cu prevederile Legii 46/2008 – Codul silvic cu modificările și completările ulterioare redu­cerea fondului forestier național este interzisă. Excepție fac obiectivele de interes național, declarate de utilitate publică, în condițiile legii. Din cele 115 hectare de pădure care vor fi expropriate – mai exact terenul forestier aflat în domeniul public al statului și în administrarea Regiei Naționale a Pădurilor-Romsilva va a fi transferat în administrarea A.N. „Apele Romane”, Admi­nistrația Bazinală de Apă Siret – o suprafață de 25,6 hectare este inclusă în rezervația naturală forestieră și botanică Pădurea Zamostea-Lunca iar alte 90 hectare sunt incluse într-un SIT NATURA 2000. Alte 103 hectare reprezintă albia minoră a râului Siret, situată în domeniul public al statului iar aproape 310 hectare este teren proprietate privată a persoanelor fizice și juridice, inclusiv ale consiliilor locale care va fi expropriat. Diferența până la aproape 631 hectare este teren aflat în domeniul public local și în administrarea consiliilor locale, care se va transfera în domeniul public al statului și în administrarea A.N „Apele Române”. De asemenea, nu lipsit de importanță este faptul că barajul de pe malul drept se suprapune, în partea nordică a sa, cu podul de la Lunca (Zamostea) – Talpa. Pe malul stâng al râului Siret (pe raza comunei botoșănene Vârfu Câmpului) va fi un baraj frontal de 13 m înălțime și lungime de aproape 1,1 km. Evacuatorul de ape mari va fi executat din beton armat având trei deschideri de 16,00 m lățime fiecare. Barajul frontal și evacuatorul vor fi amenajate la aproximativ 1,2 km amonte de podul de pe DN29C Suceava – Dorohoi, în localitatea Vârfu Câmpului. Derivația Siret – Jijia este o altă lucrare prevăzută și care va avea lungimea l = 3.400 m, diametru interior Dn = 2,10 m. Organizarea de șantier va fi amenajată pe un teren lipsit de sarcini, teren aflat în proprietatea consiliilor locale ale comunelor Zvoriștea și Zamostea, pus la dispoziție de aceasta, în centrul de greutate al amplasamentului lucrărilor propuse, în afara ariilor naturale protejate de interes conservativ.

 

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata