locale psd
locale sus

Restaurantele și magazinele vor putea să doneze mâncare dar primesc și interdicții

0 739

Guvernul se pregătește să adoptă normele de aplicare a legii privind diminuarea risipei alimentare, proiectul fiind introdus în circuit interguvernamental pentru avizare, ultimul pas înaintea adoptării în ședința Executivului. Draft-ul hotărârii de Guvern, consultat de ȘTIRIPESURSE.RO, conține lista alimentelor care pot fi donate și care nu pot fi donate precum și termenul maxim până la care magazinele și restaurantele pot dona mâncarea către nevoiași. De asemenea, se va organiza o campanie națională de informare.

  • Contextul: Legea adoptată în Parlament spune că  „operatorii economici din sectorul agroalimentar sunt obligaţi” să întreprindă măsuri de prevenire a risipei alimentare precum: vânzarea cu preţ redus a produselor aflate aproape de expirarea datei-limită de consum; transferul alimentelor prin donare sau sponsorizare, pentru consumul uman, dar aflate aproape de expirarea datei-limită de consum. Guvernul trebuie să stabilescă, mai departe, regulile de aplicare a legii.

Actul aflat în dezbatere la Guvern arată că în România nivelul de risipă alimentară este de 6,9% pentru familiile cu venituri sub 1.500 lei, nivelul de risipă fiind de 13.4% pentru veniturile de peste 3.500 lei. În ceea ce privește evoluția pe o perioadă mai lungă (6 luni) se constată un nivel mediu național al risipei alimentare din mediul urban de 10,4%.

„Donarea de produse alimentare, în special către persoanele asistate social, va avea un efect pozitiv asupra calității vieții și sănătății acestora și se va reduce povara asupra bugetului public acordat pentru sprijinul acestor persoane, care vor putea beneficia de produse alimentare donate”, se arată în expunerea de motive.

Hotărârea de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a legii privind diminuarea risipei alimentare, aflată în lucru la Guvern, prevede următoarele:

– Operatorii economici pot lua măsuri privind vânzarea cu preț redus a produselor agroalimentare supuse vânzării accelerat

simio cosma

– Operatorul economic poate dona produsele aflate aproape de expirarea datei durabilității minimale, către consumatorul final, sau către operatorul receptor, în baza unui contract, oricând in ultimele 10 zile de valabilitate până la atingerea datei durabilității minimale.

– Operatorul receptor poate dona alimente doar către consumatorul final, așa cum au fost recepționate de la operatorii donatori sau sub formă de alimente gătite/preparate/transformate, prin utilizarea acestor alimente în incinta cantinelor sociale sau a altor obiective de alimentație publică care funcționează în baza Legii 292/2011 a asistenței sociale, cu modificările și completările ulterioare.

– Unitățile de alimentație publică de tipul restaurante, restaurante cu autoservire, cofetării, patiserii, plăcintării, simigerii, covrigării, case de comenzi, cantine-restaurant și alte asemenea, pot dona alimente gătite/preparate/transformate către operatorii receptori și către consumatorii finali.

– Este interzisă donarea către consumatorul final și către operatorul receptor a următoarelor alimente perisabile: sucuri de legume și fructe nepasteurizate, legume și fructe pretăiate, semințe germinate.

– Este interzisă donarea către consumatorul final a următoarelor alimente perisabile microbiologic de origine animală, respectiv carnea și organele proaspete provenite de la bovine, porcine, caprine, bovine, cabaline, păsări de curte, vânat sălbatic sau de crescătorie, carnea tocată, carnea preparată, laptele crud și produsele din lapte crud, peștele și produsele din pescuit proaspete, ouăle și produsele din ouă crude. Aceste alimente pot fi donate doar către operatorii receptori de tipul cantinelor sociale sau a altor unități de alimentație publică, în vederea transformării acestora, fără întârziere nejustificată, în produs finit, destinat consumatorului final.

– Autoritățile publice cu atribuții de reglementare și control în domeniul agroalimentar vor desfășura acțiuni de informare și educare a consumatorilor finali cu privire la prevenirea și diminuarea risipei alimentare prin campanii de informare media, campanii de informare în școli, campanii online, organizarea de seminarii, conferințe, forumuri, organizarea de manifestări educative, de voluntariat, cu caracter social, tipărirea de materiale publicitare și de informare.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata