Punct final în proiectul privind achiziția de tramvaie la Botoșani

0 1.915

Aleșii locali vor decide azi ca municipalitatea să renunțe la achiziția tramvaielor.

Decizia va fi luată urmare a situației de la nivel central, respectiv a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei privind imposibiliatea desfășurării proiectului privind achiziția tramvaielor pentru municipiul Botoșani, Brăila, Galați și Ploiești.

In acest sens primarul municipiului Cosmin Andrei a inițiat un proiect de hotărâre privind iniţierea demersurilor pentru încetarea contractelor de finanţare ale proiectului de reabilitare, modernizare și extinderea a transportului public de călători cu tramvaiul în municipiul Botoşani.

 

Adresa primită de municipalitate pe 2 februarie 2023 

După cum cunoaşteţi, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) prin Direcţia Generală Dezvoltare Regională și Infrastructură implementează, în calitate de Lider de parteneriat, proiectele:

,,Achiziție mijloace de transport public – tramvaie 18 m, Botoşani” cod SMIS 128115,

,,Achiziție de mijloace de transport public tramvaie 18 m, Bräila”, cod SMIS 128116,

,,Achiziție mijloace de transport public tramvaie 18 m, Galați”, cod SMIS 128117,

,,Achiziţie mijloace de transport public – tramvale 18 m, Ploiești” cod SMIS 128118.

Obiectivele specifice ale proiectelor vizează un transport public în sistem integrat, eficient și accesibil, prin achiziționarea de 49 de tramvaie cu lungimea de aproximativ 18 metri pentru cele 4 unităţi administrativ-teritoriale (UAT) partenere. Potrivit specificului proiectelor, procedura de achiziție s-a organizat și derulat de către MDLPA în numele și pe seama UAT Municipiul Botoşani, Brăila, Galați și Ploiești, în conformitate cu prevederile legale în vigoare și conform Protocolului de asociere încheiat între MDLPA şi fiecare dintre parteneri, urmând ca ofertantul declarat câştigător să semneze un contract de furnizare cu fiecare partener pentru livrarea tramvatelor cu lungimea de cca. 18 m destinate transportului public urban de călători. Astfel, facem cunoscute parele aspecte referitoare la desfi rarea procedurii de achiziţie:

 

Procedura de achiziție a demarat în 15.01.2019, prin publicarea anunţului de participare nr. CN1008215 privind achiziționarea de 40 tramvaie cu lungimea de cca. 18 m destinate transportului public urban de călători, în Municipiile Brăila, Galaţi, Ploiești. A fost depusă câte o ofertă pentru fiecare dintre cele 3 loturi. În urma evaluării propunerilor tehnice si a răspunsurilor la clarificări, oferta depusă a fost declarată inacceptabilă/neconformă/neadecvată de către comisia de evaluare, procedura fiind anulată în data de 30.12.2019.

 

Caietul de sarcini a fost modificat, s-a refăcut documentația necesară relansării procedurii de achiziţie, a fost adăugat şi lotul de 9 tramvaie pentru Municipiul Botoşani. Procedura a fost selectată pentru verificare ANAP, care a transmis în data de 07.05.2020 avizul conform condiţionat.

 

Documentația procedurii de achizițle „Achiziția de 49 tramvaie cu lungimea de cca. 18 m destinate transportului public urban de călători” a fost lansată în sistemul SICAP, după completarea caietului de sarcint conform cerinţelor ANAP.

 

Anunţul de participare al procedurii privind ,,Achiziţia de 49 de tramvaie cu lungimea de cca. 18 m destinate transportului public de călători” nr. CN1022480 a fost publicat în data de 07.07.2020 în SICAP, termenul limită pentru depunerea ofertelor fiind 13.08.2020.

 

MDLPA a primit în data de 17.07.2020 3 contestații din partea operatorilor economici ASTRA VAGOANE CALATORI SA, ELECTROPUTERE VFU PASCANI SA, POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPÓLKA AKCYJNA, privind cerinţele caietului de sarcini.

 

în data de 22.07.2020 a fost formulat şi transmis punctul de vedere al MDLPA către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestațiilor (CNSC).

 

Decizia CNSC nr.1459/C5/1414/1428/1429 a fost pronunţată în data de 20.08.2020, fiind transmisă în data de 25.08.2020.

 

Având în vedere Decízia CNSC nr. 1459/C5/1414/1428/1429 din data de 20.08.2020, prin care obliga autoritatea contractantă să publice măsuri de remediere la documentația de atribuire conform prevederilor legale, MDLPA a prelungit termenul limita de depunere a ofertelor corelat cu perioada în care procedura s-a aflat în suspendare. Astfel, data limită de depunere a ofertelor a fost stabilită pentru 12.10.2020.

 

Urmare a plângerii nr. 2035/2218/09.09.2020 depusă la Curtea de Apel Bucureşti, formulată de către Astra Vagoane Calatori SA împotriva Deciziei CNSC nr.1459/C5/1414/1428/1429 din data de 20.08.2020 și conform portalului instanţei de judecată, a fost emisă Hotărârea nr. 1866/20.10.2020 cu privire la plângerea înaintată, fiind transmisă către MDLPA în data de 17.11.2020.

 

în data de 23.11.2020 MDLPA a adoptat măsuri de remediere conform Hotărârii Curţii de Apel Bucureşti.

Având în vedere cele de mai sus autoritatea contractantă a prelungit termenul limită de depunere a ofertelor, precum şi toate termenele aferente. Astfel, data limită de depunere a ofertelor a fost decalata pentru 04.01.2021.

 

În urma unei solicitări de clarificări, termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost decalat din nou, pentru data de 14.01.2021.

 

Potrivit prevederilor art. 214 alin. 3 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea contractantă stabileşte oferta câștigătoare într-un termen care să nu depășească perioada de valabilitate a ofertelor stabilită prin documentele achiziției.

 

Prin excepţie, în cazuri temeinic justificate, această perioadă se poate prelungi, aducându-se la cunoştinţa operatorilor economici implicaţi în procedură în termen de maximum două zile de la aprobarea de către conducătorul autorităţii contractante a deciziei de prelungire.

 

În ceea ce privește activitatea comisiei de evaluare, facem următoarele precizări:

 

termenul limită de depunere a ofertelor a fost data de 14.01.2021; – perioada de evaluare stabilită la momentul demarării achiziţiei în cadrul Strategiei de contractare a fost de 12 luni;

 

până la data limită de depunere au fost formulate solicitări de clarificări vizând aspecte diferite de ordin tehnic, juridic/financiar, comisía de evaluare fiind obligată conform prevederilor legale în materie să urmărească includerea/respectarea răspunsurilor autorității contractante în cadrul ofertelor depuse;

 

având în vedere volumul şi complexitatea ofertelor tehnice depuse, la care se adaugă răspunsurile la solicitările de clarificări formulate, modul neunitar de întocmire al acestora de către ofertanţi, comisia de evaluare a trebuit să parcurgă initial ofertele în integralitate şi ulterior să procedeze la analizarea acestora din punct de vedere tehnic;

 

menționăm că procedura de atribuire a fost suspusă verificării ex-ante de către ANAP, în derularea acesteia comisia de evaluare fiind obligată inclusiv la respectarea termenelor aferente verificatorilor, pentru fiecare etapă procedurală, conform prevederilor OUG nr. 98/2017, coroborat cu prevederile HG nr. 418/2018.

 

Procedura de atribuire a fost împărțită pe patru loturi, având un total de 13 oferte de analizat.

 

Raportul procedurii a fost semnat în data de 01.09.2021.

 

MDLPA a primit în data de 20.09.2021 contestaţia din partea POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPÓŁKA AKCYJNA, privind raportul procedurii. În data de 24.09.2021 a fost transmis punctul de vedere al autoritățil contractante cu privire la contestaţia depusă. Decizia CNSC nr.2409/C2/2011 a fost adoptată în data de 01.11.2021, obligând autoritatea contractantă la adoptarea unor măsuri de remediere.

 

Autoritatea contractantă a procedat la reevaluarea ofertelor, raportul procedurii fiind semnat în data de 30.12.2021.

 

MDLPA a primit în data de 14.01.2022 contestaţiile din partea BOZANKAYA OTOMOTIV MAK. IML. ITH. VE IHR. A.Ş şi ASTRA VAGOANE CALATORI SA, privind raportul procedurit după reevaluarea ofertelor. În data de 20.01.2022 a fost transmis punctul de vedere al autoritățil contractante cu privire la contestațiile depuse. Decizia CNSC nr.293/C2/109,110 a fost adoptată în data de 09.02.2022, fiind transmisă autorităţii contractante în data de 17.02.2022, prin care a decis menţinerea rezultatului procedurii conform procesului de evaluare realizat de către comisia de evaluare din cadrul MDLPA.

 

Ulterior BOZANKAYA OTOMOTIV MAK. IML. ITH. VE IHR. A.Ş a depus plângere împotriva Deciziei CNSC nr. 293/C2/109,110 din 09.02.2022.

 

În data de 22.06.2022 Curtea de Apel Bucureşti s-a pronunţat în dosarul nr. 1325/2/2022, respingând contestația formulată de contestatoarea BOZANKAYA OTOMOTIV MAKINA IMALAT ITHALAT VE IHRACAT A.Ş. în contradictoriu cu intímata autoritatea contractantă MINISTERUL DEZVOLTĂRII, LUCRĂRILOR PUBLICE ȘI ADMINISTRAŢIEI, ca neîntemeiată.

 

Astfel, având în vedere cele de mai sus, considerăm că MDLPA, ca Lider de parteneriat, a depus toate diligențele necesare şi a luat toate măsurile pentru a se putea finaliza procedura de atribuire şi pentru a putea fi atribuit contractul de achiziție care face obiectul proiectului. De asemenea, apreciem că durata procedurii de achiziţie este justificată în mod obiectiv de faptul că legislația în vigoare permite contestarea acesteia şi accesul la exercitarea tuturor căilor de atac prevăzute de Constituţia României.

 

Conform documentației din procedura de achiziţie şi a prelungirilor sale, oferta tehnică a operatorului economic desemnat câştigător era valabilă până la data de 09.01.2023.

 

Ca urmare a neîncheierii contractelor până în luna noiembrie 2022, MDLPA a solicitat prin Adresa nr. 133926/25.11.2022 o nouă prelungire a ofertei. Ca răspuns la această solicitare de prelungire, operatorul economic a transmis în data de 30.12.2022, prin e-mail, o adresă prin care ne comunică faptul că nu va mai prelungi oferta.

 

Prin adresa mai sus-menţionată, operatorul economic învederează următoarele motive care au stat la baza deciziei sale de a nu mai prelungi oferta tehnică:

 

– În perioada ianuarie 2021 decembrie 2022 au avut loc numeroase circumstanțe imprevizibile, pe care nu le-a avut în vedere şi nici nu le putea avea în vedere la elaborarea ofertei tehnice şi financiare, circumstanţe imprevizibile care au afectat şi afectează în continuare, în mod substanţial oferta depusă în cadrul procedurii de atribuire. Acestea sunt: criza COVID, războiul din Ucraina, creșterea costurilor gazelor şi energiei electrice.

 

Schimbări fundamentale în ceea ce privește disponibilitatea componentelor pentru producţia de tramvaie, precum şi a costurilor pentru achizitionarea acestora. În Polonia, țara în care ar fi urmat să fie produse tramvaiele, inflația a atins în luna noiembrie 2022 cel mai ridicat nivel din ultimii 25 de ani, respectiv 17,4% pe o bază anuală. Ca efect, prețurile oferite de către furnizorli de componente necesare pentru producţia tramvaielor, sunt în medie cu 35% mai mari decât preţurile pe care PESA le-a luat în considerare atunci când a depus oferta.

 

Astfel, preţul oferit de PESA, respectiv 6.498.000,00 RON per tramvai, nu acoperă în prezent nici măcar costurile sale de fabricaţie.

 

– Nu pot fi incidente dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile

Adresa menționată este ataşată prezentei.

 

Astfel, având în vedere următoarele:

 

perioada de derulare a procedurii privind „Achiziția de 49 tramvaie cu lungimea de cca. 18 m destinate transportului public urban de călători” de la momentul publicării în SEAP până la momentul atribuirii ca urmare a contestațiilor depuse, astfel cum a fost prezentat anterior,

 

n perioada de livrare a vehiculelor care, conform graficelor de livrare depuse de PESA depăşeşte perioada de eligibilitate a fondurilor europene nerambursabile aferente Axei 4.1 a Programului Operational Regional 20142020,

 

neprelungirea perioadei de valabilitate a ofertei şi implicit a garanţiei de participare de către ofertantul declarat câştigător, respectiv POJAZDY SZYNOWR PESA BYGISZCZ S.A. (PESA), cu termen 09 ianuarie 2023, decizie comunicată şi justificată prin adresele din 30 decembrie 2022, respectiv 10 ianuarie 2023,

 

vă comunicăm că MDLPA, în calitate de Lider de parteneriat în cadrul celor 4 proiecte, consideră că nu mai pot fi îndeplinite condițiile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor proiectelor şi atingerea indicatorilor propuşi, respectiv nu mai este suficient timp pentru finalizarea unei noi proceduri de achiziţie publică şi realizarea obiectivului proiectelor, respectiv achiziționarea de 49 de tramvate în termenul de eligibilitate rămas, fapt pentru care vă solicităm cu celeritate, în baza Art. 6 alin. (11) din Acordul de parteneriat, un punct de vedere cu privire la necesitatea şi oportunitatea de a notifica Autoritatea de Management Program Operational Regional privind demararea procedurii de revocare a Ordinelor de finanţare aferente acestora.

 

Menţionăm că, în situaţia în care nu ne veți comunica punctul dumneavoastră de vedere în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii prezentei, vom considera că sunteți de acord cu propunerea MDLPA de a solicita AMPOR revocarea Ordinelor de finanţare.

Adresă trimisă de reprezentanții ADR Nord Est pe 31 ianuarie 2023

 

Stimate Domnule PRIMAR,

Avand in vedere:

– faptul ca la data curenta nu exista contracte semnate pentru elaborarea proiectelor tehnice;

– faptul nu exista contracte semnate pentru executia lucrarilor cu toate ca ati initiat de trei ori procedura de achizitie publica pentru executia lucrarilor;

– faptul ca ultima data pentru finalizarea contractelor de finantare este 31.12.2023;

– valoarea totala a contractului de finatare respectiv 91.470.947,95 lei;

– durata mare estimata pentru executia lucrarilor, in opinia OIPOR, proiectul prezinta un risc mare de nefinalizare pana la 31.12.2023. In consecinta OIPOR, a intocmit si transmis la AMPOR ,,ANEXA 35 PROPUNERE OI REZILIERE/ÎNCETARE CONTRACT DE FINANTARE”, în temeiul art. 14 alin. (1) din Conditii Generale din contractul de finanţare: ,,Oricare dintre parti poate decide rezilierea prezentului contract, fara indeplinirea altor formalitati, in cazul neindeplinirii culpabile de catre cealalta parte a obligatiilor prezentului contract.”

In consecinta, va rugam sa ne transmiteti prin sistemul informatic mysmis modulul Comunicare, decizia dumneavoastra respectiv acceptarea/neacceptarea demersurilor facute de OI POR privind rezilierea Contractului de Finantare.

Termenul de răspuns este 10.02.2023

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More