Abandonul școlar, o realitate recunoscută de Ada Macovei: „Abandonul trenează de ani de zile și parcă toate lucrurile stau așa sub preș”
Abandonul școlar este un subiect sensibil pentru cei care răspund de educație.
Cea mai mare rată de abandon școlar este la începutul și la finalul ciclului de învățământ, la clasele pregătitoare și a V-a, în ciclurile primar și gimnazial, iar cel mai intens fenomen de abandon școlar este în mediul rural, unde peste 23% dintre elevii intrați în școală acum 8 ani abandonaseră școala până la terminarea gimnaziului.
Ada Macovei, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean, a discutat despre acest fenomen în cadrul ședinței cu directorii unităților școlare din județ.
M-a preocupat foarte mult această situație. Am verificat și sunt 207 copii de clasa a VIII -a care nu se mai regăsesc nicăieri în SIIR și nici în clasele a IX-a constituite indiferent în ce formă. 207 copii este enorm din 3.400. Nu se regăsesc pentru că nu există, pentru că sunt luați pur și simplu plecați prin țară cu părinții fără ca măcar să se anunțe școala pentru că sunt ținuți în sistem pe abandon doi ani în plus deși el nu mai vine la școală de acum doi ani și știm lucrurile acestea. La corpul de control când am verificat acum doi ani tot elevii de clasa a VIII-a care erau dispăruți din baza de date tot același lucru l-am constatat că există nevoia de modificare legislativă pentru aceste acțiuni. Abandonul nu este la cote alarmante dar el există și trenează de ani de zile și parcă toate lucrurile stau așa sub preș și nimeni nu spune nimic. Vom încerca să facem lucruri bune”, a spus Ada Macovei.
Abandonul școlar a crescut la toate nivelurile de învățământ, potrivit rapoartelor oficiale despre starea învățământului preuniversitar și universitar în anul 2019-2020, publicate de Ministerul Educației. Rata abandonului școlar este diferența dintre numărul elevilor înscriși la începutul anului școlar și cel al elevilor aflați în evidență la sfârșitul aceluiași an școlar, exprimată ca raport procentual față de numărul elevilor înscriși la începutul anului.