Abandonul scolar intre cifre si realitate : „Sa nu ne amagim cu statistici facute de la premize false : Noi am avut ministru care a spus clar ca abandonul este 20%”
România este ţara cu cei mai mulţi elevi din Uniunea Europeană care abandonează şcoala. Doi din zece elevi ajung să renunţe la şcoală. Cei mai mulţi sunt de la ţară şi provin din familii sărace. Toate astea în timp ce în ultimii zece ani s-au investit sute de milioane de euro pentru a combate abandonul şcolar.
Sărăcie : Tot mai mulți elevi renunță la școală
Liviu Axinte, liderul Ligii Sindicatelor din Învățământ (LSI) susţine că principala cauză a abandonului școlar este sărăcia dar şi abordarea greşită a planului de şcolarizare. „O abordare greşită a planului de şcolarizare pe ani, respectiv se pune accent pe învăţământul profesional prin alocarea unui număr mai mare de clase profesionale dar nu ţinem cont că dacă avem mai multe clase la profesională trebuie reduse de la liceu…În aceste condiţii trebuie să fim realişti şi în momentul în care se alocă la profesională mai multe clase ele trebuie să fie automat tăiate de la liceu. Sigur că nimeni nu vrea să cedeze clase şi se întâmplă această situaţie nu o să vină nicio şcoală cu o propunere anul acesta vin cu două clase la profesională şi mai puţine la liceu. Intersul şcolii se loveşte de interesul general. Nici profesional nu facem cât ne propunem şi sigur că nici la liceu nu facem cât ne propunem”, a spus Liviu Axinte.
Măsuri reale pentru prevenirea abandonului şcolar : Rechizite, haine şi cazare
Deşi nu are date reale cu privire la numărul celor care au abandonat şcoala liderul LSI susţine că indiferent de numărul acestora abandonul este real. Liviu Axinte este de părere că majorarea alocaţiei, subvenţionarea integrală a navetei sau decontul gazdei ar duce la reducerea celor care renunţă la cursuri.
„Nu am datele exacte dar sunt convins că dacă luăm exact situaţia câţi elevi au terminat clasa a VIII-a şi câţi s-au înscris în clasa a IX -a sunt diferenţe. Restul este abandon din diferite motive că a plecat în străinătate, că nu poate să-l întreţină la liceu. Este nefiresc că elevii care nu sunt admiși la școala profesională să intre la liceu. Eu fac admitere la profesională și cei care nu intră, având în vedere că acum învățământul este obligatoriu de zece clase, toți vin la liceu.
Eu unul nu am văzut măsuri clare care să ducă la reducerea abandonului școlar. Poate că o măsură care să ducă la prevenirea abandonului școlar ar fi pe lângă Bani de liceu și creșterea alocației. În primul rând abandonul școlar este după părerea mea datorat condițiilor econimico – sociale din țară. Un copil nu poate să vină să facă naveta fără să-i foe decontată naveta, mai ales dacă el provine dintr-o familie care nu-l poate ajuta.
Asigurarea de rechizite gratuite și poate și haine, uniforme sau eventual regândit un program subvenționat de readucere la viață a internatelor la capacitate. Dacă vreau să obțin ceva de copiii aceștia, dacă nu ce fac, îi pierd pe drum așa pe toți și sunt mulțumit că se duc că mă votează sau ce?. Trebuie făcut ceva ca să reduc abandonul”, a declarat Liviu Axinte.
Să nu ne amăgim cu statistici făcute de la premize false : Noi am avut ministru care a spus clar că abandonul este 20%.
Cât priveşte cifrele ce privesc abandonul, Liviu Axinte nu crede că cele oficiale actuale sunt cele reale.
„Cred că nu ar trebui să ne amăgim cu tot tipul de statistici făcute de la premize false. Trebuie să vedem exact care este realitatea, să pune un diagnostic corect asupra situația și apoi să acționăm. Cred că se pot găsi soluții chiar și așa cu un program de genul acesta. Dacă nu sunt internate pot fi construite…sau poate găsită o modalitate de decontare a gazdei, de ce să umble pe drum. Îți dau banii de gazdă dar cu condiția să stai la gazdă să nu umbli lerla. Trebuie găsite niște soluții, nu doar le-am constat, nu facem nimic și atunci văzând realitatea încercăm să o cosmetizăm altfel.
Noi am avut ministru care a spus clar că abandonul este 20%. Acum poate s-a mai diminuat nu o mai fi 20% o fi 18% dar nu 1%. „, a completat liderul LSI.
Doar în acest an școlar din cei 5.034 de elevi înscrişi în clasa a VIII -a la începutul anului școlar 3053 de elevi au fost repartizați la liceu în urma celor două etape a repartizării computerizate, respectiv 2716 în prima etapă și 337 în etapa a doua.Acestora li se adauga cei de la invatamantul profesional, vocational si romi. Astfel in total au fost prinsi in clasa a IX -a 4183 de elevi, ceea ce inseamna ca 851 de elevi au abandonat scoala. (n.r.date neoficiale)